Madtips til en sund graviditet

Publiceret 29-05-2017
Børn Artikel

Mad er en kilde til uønskede kemiske stoffer. Derfor bør du spise varieret, så du og dit barn ikke får for meget af et problematisk stof.

Følg de seks gode råd, så er du godt på vej.

Drik ikke alkohol

Alkohol giver en øget risiko for abort og for skader på barnet gennem hele graviditeten. Dit barn får samme promille som dig, men har langt sværere ved at nedbryde alkoholen og er derfor påvirket i meget længere tid. Derfor bør du helt undgå alkohol, når du er gravid. Prøver du at blive gravid så undgå alkohol for en sikkerheds skyld.

Spis varieret

Når du varierer dine råvarer og spiser mange forskellige fødevarer hver dag, får du og dit barn ikke får for meget af et problematisk stof.

Skyl frugt og grønt

Skyl altid frugt og grønt. Frugt og grønt kan indeholde støv, jord, virus, bakterier og pesticidrester. Nogle af de uønskede stoffer kan skylles af.

Hold igen med kaffe, te og energidrikke

Begræns indtaget af kaffe, te, cola, energidrikke og andre koffeinholdige læskedrikke, da koffein påvirker fosterets hjerte og nervesystem og kan skade dit barns udvikling.

Gravide og ammende bør ikke drikke mere end 3 kopper kaffe om dagen.

Lakrids – maks. 50 g/dag

Spis maks. 50 g lakrids om dagen. Lakrids indeholder nemlig et stof, som kan give gravide ødemer og forhøjet blodtryk.

Spis forskellig slags fisk

Fisk er sundt – også for gravide. De indeholder sunde fedtstoffer og er rige på D-vitamin, jod og selen, som kan være svære at få nok af fra andre fødevarer. Spis derfor gerne forskellige slags fisk – både fede og magre – men undgå tunbøffer og andre friske udskæringer af de store rovfisk som tun, gedde og haj for at undgå kviksølv.

Spis højst 1 dåse tun om ugen, og undgå dåser med hvid/albacore tun.

Spis højst 125 g østersølaks om måneden for at undgå dioxin.

Spis ikke lever eller levertran for at undgå for meget A-vitamin.